Wat je koopt, wordt je zelf 

Samen met leden van de Nederlandse Raad voor Winkelcentra kwamen we tot 17 trends die volgens hen de komende jaren het winkellandschap gaan veranderen. Deze trends zijn beschreven in het NRW boek ‘De Toekomst van Winkelen’ en worden regelmatig geupdate op de website van NRW.

  1. Nieuwe ®et@il: meer controle, vaker flexibel en dichtbij
  2. Knopen: toenemende clustering van voorzieningen
  3. WereldWijdWinkelen: meer diversiteit en globalisering
  4. Bewust uitgeven: vaker multiple choice en ‘kwalitijd’
  5. Dynamische positionering: erop of eronder
  6. Blikverkortende overheid: minder visie, minder focus
  7. Tweedeling: turbulenter en complexer
  8. Mijn Maat: meer en younique microsegmenten
  9. Winkelen waar je bent: van multi channel naar total access
  10. De winkel als podium: alles een beleving
  11. Co-shopping: grotere impact van friends, fans en followers
  12. Easy: toenemende behoefte aan comfort en gemak
  13. Feminisering: zij betaalt!
  14. Gezond grijs: meer zilveren klanten
  15. Back to the core: toenemende behoefte aan puur, vertrouwd en echt
  16. Groener: duurzamer winkelen
  17. Ons kent ons: gerichter kopen en verkopen